elements clau per tenir èxit.

"> elements clau per tenir èxit.

"> elements clau per tenir èxit.

">

La influència i l'estil de treball dels entrenadors

Per FAB | 14/10/2015

La influència i l'estil de treball dels entrenadors

Influència

Per a ser un bon entrenador de bàsquet s’han de combinar diversos elements clau per tenir èxit: primer és bàsic el coneixement del joc, tenir habilitats per ensenyar, comptar amb unes bones tècniques de comunicació i coneixements sobre la conducta humana.

La relació dels entrenadors amb els esportistes joves pot influir decisivament en el seu autoconcepte i la seva autoestima. De fet, l’entrenador pot fer molt per millorar els recursos psicològics dels seus jugadors.

Per exemple: tindrà una influència negativa un entrenador que insulti als seus jugadors ("sembles idiota!"), els menyspreï ("ja estàs fent una altra vegada el ridícul!"), els ridiculitzi davant els seus companys ("xaval, la cistella no està a l'edifici del costat!") i els renyi sense explicar-los perquè ni oferir-los la possibilitat de rectificar en el futur ("no n'encertes ni una; no fas més que fallar!"), utilitzant, a més, frases que poden vincular l'actuació esportiva al valor com a persones ("no saps fer res!, ets un desastre!").

No obstant així, tindrà una influència positiva l'entrenador que eviti el comportament anterior i, en el seu lloc, apliqui les següents estratègies:

  • • Definir amb claredat i precisió els objectius que els jugadors han d'aconseguir
  • • Ajudar als jugadors a aconseguir tals objectius i confiar-hi pacientment
  • • Delimitar amb claredat les conductes que conformen el rendiment esportiu i referir-s'hi de forma específica
  • • Corregir als jugadors constructivament, assenyalant-los el que fan malament per deixant-los clar del que es tracta i donant-los l'oportunitat de rectificar-ho

 

Estil de treball

L'estil de treball de cada entrenador ha d'adaptar-se a les circumstàncies particulars del seu equip. Malauradament, ens podem trobar sovint amb entrenadors de jugadors joves que tendeixen a imitar l'estil de funcionament dels entrenadors d'equips d’elit. Aquesta tendència pot resultar molt perjudicial per als nens i adolescents sota la responsabilitat d'aquests entrenadors.

El millor entrenador de jugadors joves no és el que imita automàticament als entrenadors de major prestigi, sinó el que és capaç de treballar considerant les característiques específiques del seu equip, entre elles l'edat dels seus jugadors i els objectius generals que haurien de complir-se. L'entrenador de jugadors joves no ha d'oblidar que ser entrenador de nens i adolescents implica una gran responsabilitat.

Els jugadors són persones, amb les seves il·lusions, interessos, aspiracions, sofriments, alegries, emocions de tot tipus..., i es posen (o els posen) en mans de l'entrenador perquè aquest els dirigeixi correctament.

L'entrenador, vulgui o no, té una responsabilitat que va molt més enllà d'un resultat esportiu, doncs a través del seu comportament pot beneficiar o perjudicar les vides dels jugadors joves que depenen de les seves decisions i accions. Aquesta responsabilitat exigeix que l'entrenador de jugadors joves tingui cura, especialment, aspectes de la seva conducta com els següents:

  • • No actuar capritxosament; meditar acuradament les decisions que afecten als seus jugadors
  • • Tractar als seus jugadors amb dignitat i respecte
  • • Exigir als seus jugadors esforç i rendiment, per donant-los l'oportunitat real de respondre satisfactòriament a aquest nivell d'exigència
  • • Proporcionar als jugadors informació sobre el que fan (feedback)
  • • Tenir paciència amb els jugadors
  • • Diferenciar les conductes dels jugadors dels resultats de tals conductes
  • • Felicitar als jugadors pel seu esforç i els seus progressos, amb independència dels resultats dels partits
  • • Les persones encarregades de contractar a un entrenador per treballar amb jugadors joves, han de valorar la seva capacitat com a formador abans que els seus coneixements tècnics
Tags: